Hoe de remklauw in je Volvo s40 werkt

remklauw volvo s40

Je hebt een Volvo s40? Gefeliciteerd, dan rijd je in een van de stevigste auto’s van het moment. Volvo maakt betrouwbare wagens welke jarenlang meegaan en echte gezinsauto’s kunnen zijn. Maar ook in een Volvo gaat er wel eens iets kapot. De remklauw in je Volvo s40 is bijvoorbeeld een essentieel onderdeel, dat helaas ook kapot kan gaan. Hetzelfde geldt voor andere onderdelen in het remsysteem.

remklauw volvo s40

Wat is een remsysteem?

Een remsysteem is een combinatie van onderdelen die er samen voor zorgen dat de auto kan afremmen. Een remsysteem is meestal hydraulisch tegenwoordig. Een hydraulische rem werkt door de hendel in te knijpen. Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. In de remklauw wordt de olie verdeeld naar de zuigers en met de druk van de remhendel worden de zuigers uit de remklauw op de remschijf geduwd. De remklauw is dus het eerste onderdeel in een zeer belangrijk proces van op het rempedaal drukken en daadwerkelijk afremmen met je auto. Geen wonder dat de remklauw en andere rem onderdelen soms aan vervanging toe zijn: ze verdragen veel druk en slijten dan ook sneller dan andere onderdelen. 

Een probleem met de remklauw

Het kan voorkomen dat er iets aan de hand is met je remklauw. De kans is groter dat wanneer er iets met je remmen is, het probleem ligt bij de remblokken of remschijven. Toch kan ook de klauw een probleem vormen. Een stroeve remklauw kun je opmerken aan het kromtrekken van de auto tijdens het remmen. Dit ga je voelen in het sturen. Tegensturen is dan nodig om recht te blijven rijden. Als dit het geval is kun je het beste naar een garage rijden want dan is er ongetwijfeld iets niet goed met de remmen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *